MY LITTLE DA'IE


                               >gambar di sekolah kebangsaan puchong indah..tunggu mak&abah mengudi<

    "anak itu ibarat kain putih,maka kitalah yang akan mencorakkan peribadi dan akhlak mereka sejak kecil lagi"

4 peringkat mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah:

1)Tahap pertama (0-6 tahun)
       pada waktu ini,anak hendaklah disayangi dengan sepenuh hati oleh ibu bapa,dibelai dengan kasih sayang,diajak bermain dan bergurau.Sebabnya agar anak2 sentiasa sedar rujukan terbaik bagi mereka adalah kedua ibu bapa mereka.

2)Tahap ke-2 (7-14 tahun)
      ketika ini,ibu bapa hendaklah mendidik mereka dalam kasih sayang..tetapi??ada tapinya..mesti tegas dalam arahan,disiplin dan beri mereka tanggungjawab.Didik mereka dengan solat,puasa dan ibadah lain2..

3)Tahap ke-3(15-21 tahun)
      hendaklah dididik mereka dengan cara berkawan.Bertukar pandangan dan menghormati pandangan mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat.

4)Tahap ke-4(21 tahun ke atas)
       Ibu bapa hendaklah beri kebebasan kepada mereka bertindak selagi tidak bertentang dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.Anak adalah amanah& tanggungjawab kita dan bukannya hak milik kita..

      Didikan yang penuh penghayatan agama kepada anak2 insyaallah bakal menjamin kesejahteraan hidup mereka suatu hari nanti..Kerana merekalah bakal pelapis generasi akan datang..merekalah yang bakal menggegarkan dunia..

    kakak d0akan adik kakak ini menjadi seorang hafiz yang terulung..sesuai dengan namamu..Muhammad Izlann Hafiz..kakak sayang adik..insyaallah dengan kelembutan hati nuranimu bisa melembutkan hatinya..kakak harap sangat adik akan mencerahkan dunia ini dengan cahaya agama islam..hiasilah dirimu dengan sifat pemurah seperti Saidina Abu Bakar tetapi tegas seperti Saidina Umar Al-Khattab..tampilkan keberanianmu seperti Saidina Ali

     kuatkanlah pencarian ilmu supaya ia bisa menguatkan kakimu ke jalan dakwah..kerana adiklah calon yang akan menggegarkan dunia satu hari nanti..

by your luvly sis..
اينثن سوزيانا عيني
t0 my little da'ie
محمد ازلن حافيظ



Comments

Popular posts from this blog

Adakah kau begitu juga ASR

Ada apa dengan mimpi